19 okt

III.

– Hasfejlesztő Jack – szólt Holmész, s mélyet szappantott pipájából – nemcsak alávelő gyilkos, hanem egyúttal Szexmáni Ákos is, a legaljasabb pajtából. – Azzal tudós poligám ismét rányújtott a papájára, és az abrakhoz lépett híres lakásában, a Péker Stb. 221/b. szám alatt, Londonban, ahol mindez történt. Eltömődtem egy darabig megállapításán, aztán tarkón fordultam, és így szótlan:
– De hát honnan tudja, Holmész?
– Klárifári, redves Watsora! Láttam a filmet!
Tudtam, hogy igaza van; én csak a képreményt olvastam.
Aznap este vágatlan látógatont éhezett: Basil fülegyelő, a Sótlan Yárdáról. Megismertem az unikornisát.
– Ó, Basil fülegyelő, mon cher amie – szólt Holmész, azonnal agnoszkálva őt. – Mi szál hozta szerény lakosztájékunkra?
– Ezrek meghízásából jöttem – válazulta a fülegyelő.
– Úgy érzem, tudom, miért jött, Basil – mondta Holmész. Hajmeresztő Csekkről van szó, ugyebár?
A fülegyelő mosolyogva mosolygott.
– Hogy tálalta ki? – kérdeztem, mert ki voltam váncsi.
– A pitvarba, kertes Watsora! Egy darabka sár van a fülegyelő bal oldalán, és egy domb hiányzik a melvényéről.
A fülegyelő megbökkenve bámult, és igazgatottan forgolódott ide-ode.
– Mindig csodáliába ejt, Mr. Holmész.
– Egy italt, uraim – tudatoltam -, mielőtt kéz a kézbe vennénk a dolgot? – Mindketten vegyszerre bálintottak, így a bálszerényhez léptem.
– Mit innét, Brasil? Kordon dzsinnt, vagy pedig?
– Inkább talán innék talán inkább – ínyentett a fülegyelő. Az ital és néhány szentvicc után Holmész felállt, és fel s alá járva fel s alá járt.
– Miért jár fel s alá járva fel s alá, kedves Holmész? – térdeztem.
– Harangosan gondolkodom, nedves Watsora. – Ránéztem a fülegyelőre, tudtam, hogy ő sem hallott semmit.
– Tudja-e, ki szökött meg a bőrtömbből, Mr. Holmész? – szálalt meg hirtelen a fülegyelő. Holmész tudósan rám nézett.
– Eric Motley? – mondtam. Megrázták a nejüket. – Zoxó Whitney? – krémeztem, mire ismét magyarázták a tejüket. – Rygo Hargraves? – fojtottam tovább.
– Nem, kedves Watsora, hanem ZOXÓ WHITNEY! – ordította Holmész, s skalpra ugrott. Egyre tokozódó tisztelettel bámultam ezt az embert.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

